רבי נחמן מברסלב

רבי-נחמן-מברסלב - ברסלב
ציור רבי נחמן מברסלב

היום בשנות ה 2000 אם תשאלו איזה זרם דתי הכי מדובר סביר להניח שהשם רבי נחמן מברסלב וחסידות ברסלב יככבו במקום הראשון, אנשים אינם יודעים שמאחורי “הטרנד” הדתי של ברסלב והנהירה לאומן ישנו סיפור עמוק עמוק ורק הבטה בעין אמת תראה את הסיבות הגנוזות במשיכה ה”בלתי מוסברת” לחסידות ברסלב.

רבי נחמן הוא לא עוד צדיק או רבי גדול,  יש בידו כח לחולל שינוי מהותי בעולם ורואים את חלקו של השינוי כחלק מהכח המשיכה המדובר מכל הזרמים אחריו.
להסבר על ציור על התמונה של רבי נחמן מברסלב לחצו כאן

לידת רבנו

רבנו נולד בשבת קודש ראש חודש ניסן שהוא ראש השנה למלכים בבית סבו הבעש”ט בעירה מז’יבוז’ בשנת תקל”ב ( 1772 ) , סיפור לידת רבנו הינו מופלא ביותר והוא גם מרמז קצת על גדולתו, הסיפור סופר על ידי תלמיד רבנו שאמר – שמעתי מאנשי שלומינו: פעם אחת היה מוהרנ”ת ( רבי נתן ) מדבר עם אנשי אדמו”ר ז”ל בחיים חיותו מגודל נוראות קדושת אדמו”ר ז”ל, והלכה שם המפורסמת פיגא ( בת אדל בתו של רבי ישראל בעל שם טוב , אשר נכדה בן ביתה פיגא הוא רבנו זי”ע ) אם רבנו ז”ל, ושמעה איך מדברים מקדושת אדמו”ר ז”ל. ענתה ואמרה להם: אספר לכם איזה רבי יש לכם, ותדעו קדושתו וקדושת נשמתו: הנה בעלי הצדיק רבי שמחה נסע פעם אחת לדרכו, והתמהמה שם כשני שבועות, ואמר לי, על שבת קודש שיבוא לביתו, ועל אותה השבת שאמר לי שיבוא, עמדתי קודם אור הבוקר ללוש החלות הקדושות על שבת קודש, ובעת הפרשת החלה חיפשתי לראות באיזה מקום הוא, כדי לדעת אם יבוא על שבת קודש לביתו ( כי היא היתה כאחת הנביאות, כידוע אשר אחיה הרב הקדוש רבי ברוך ממעז’בוז ז”ל קרא אותה בשם נביאה, ואחיה הקדושים, רבי ברוך ורבי אפרים מסדילקוב [ בעל דגל מחנה אפרים[  , היה להם דרך ארץ גדול מפניה ) ולא ראיתי אותו. וכן אחר כך כשעשיתי איזה דבר על שבת קודש, חיפשתי אותו גם כן ולא מצאתיו, וכן כמה פעמים, והלילה היה ליל טבילה, והתיישבתי אם לילך לטבול, והלכתי לטבול, וחיפשתי גם כן ולא מצאתיו, ובעת הדלקת הנרות שכבתי על מטתי, מחמת גודל הצער, ונתנמנמתי, ובאה אלי אמי הצדקת מרת אדל עם כל האמהות, שרה רבקה רחל ולאה, ואמרו לי: אל תצטערי, כי בעלך יבוא עוד היום ערב שבת קודש לביתו! ולקחו אותי והוליכוני לחדר הנשמות, וראיתי נשמה אשר אורה גדול מאד ושאלתי אותן: מי זאת הנשמה ? ואמרו לי: זאת היא נשמת זקנך הבעל שם טוב ז”ל. ואחר כך הוליכוני להלן יותר, וראיתי נשמה אשר אורה היה גדול מאד מאד בלי שיעור, ושאלתי אותן: מי היא הנשמה הזאת? ואמרי לי: נשמה זאת רוצים ליתן לך, וכו’ וכו’. ותכף הקיצותי. ובעלי בא מדרכו לביתו, ושאלתי אותו: מה זאת שחיפשתי אותך ולא ראיתיך בשום מקום? והשיב לי וכו’ וכו’, ביום שישי בבוקר נסע בדרכו, והיה רחוק ממעז’בוז’ ערך חמש עשרה פרסאות, ותעה על הדרך כל היום, ולעת ערב הביט והנה הוא קרוב לעיר מעז’בוז’, ונתפלא מאד ובא לביתו בעוד היום גדול. ובאותו הלילה, שהיה ליל טבילתי, נתעברתי עם בני, אשר הוא הרבי שלכם. ומעתה תוכלו לידע גדולת הרבי שלכם וגדולת נשמתו, כמבואר לעיל היאך שרבי שמחה ( אבא של רבנו ) היה בדרך ונתעה, והיאך שאשתו פיגא היה לה צער וחיפשה אותו בכל מה שעשתה לכבוד שבת ולא מצאה אותו והיתה בצער מאד, ובא אצלה כמה פעמים רשב”י זי”ע ( רבי שמעון בר יוחאי זכותו יגן עלינו ) וניחם אותה ואמר לה: הבעל דבר ( השטן ) הניח עצמו לאורך ולרוחב לא להניח הנשמה, נשמת רבנו ז”ל, בזה העולם, ואני נשתטחתי ובכיתי לפני השם יתברך עד שפעלתי שהנשמה תלך בזה העולם. וכן בא אצלה הבעל שם טוב וסיפר לה איך שהקטרוג היה שהנשמה לא תרד לזה העולם, רק רשב”י טרח הרבה ופעל שהנשמה תרד בזה העולם.

רבי נחמן אמר על עצמו “אני סוד ואשאר סוד”, אבל ננסה לעמוד על כמה דברים שקצת יאירו לנו אודות הצדיק.

על חידושיו והשגותיו

[sociallocker id=”3447″]רבי נחמן גילה השגות תורה וחידושים נוראים שלא נגלו על ידי שום נברא מעולם כמו שאמר בפירוש: “מִן רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ, כַּמְפֻרְסָם הָיָה הָעוֹלָם שָׁקֵט עַד הָאֲרִ”י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הַיְנוּ שֶׁמֵּרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי עַד הָאֲרִ”י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לֹא נִתְגַּלוּ חֲדָשׁוֹת כְּמוֹ שֶׁנִּתְגַּלּוּ עַל יְדֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, עַד שֶׁבָּא הָאֲרִ”י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ כַּמְפֻרְסָם, וְהוּא גִּלָּה חֲדָשׁוֹת לְגַמְרֵי שֶׁלֹּא נִמְצָא מִי שֶׁיְּגַלֶּה חֲדָשׁוֹת כָּאֵלֶּה עַד הָאֲרִ”י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. וּמִן הָאֲרִ”י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הָיָה גַּם כֵּן הָעוֹלָם שָׁקֵט בְּלִי חִדּוּשׁ, עַד שֶׁבָּא הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהָיָה חִדּוּשׁ נִפְלָא, וְגִלָּה חֲדָשׁוֹת. וּמִן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד עַתָּה הָיָה גַּם כֵּן הָעוֹלָם שָׁקֵט בְּלִי חִדּוּשׁ כָּזֶה, וְהָיָה הָעוֹלָם מִתְנַהֵג רַק עַל פִּי הַהִתְגַּלּוּת שֶׁגִּלָּה הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַד הֵנָּה, עַד שֶׁבָּאתִי אָנֹכִי. וְעַתָּה אֲנִי מַתְחִיל לְגַלּוֹת חֲדָשׁוֹת נִפְלָאוֹת לְגַמְרֵי שלא נתגלו על ידי שום נברא.” (חיי מוהר”ן – אות רעט)
אחד הכלים העיקריים בהם משתמש רבי נחמן להשגותיו הנוראות והחדשות הוא דווקא המחלוקת שעליו , כמו שאמר בפירוש: “כָּל הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים הִגִּיעוּ לַמַּעֲלָה וְלַמַּדְרֵגָה שֶׁהִגִּיעוּ, אֲבָל עָמְדוּ בָּזֶה, וַאֲנִי בָּרוּךְ הַשֵּׁם בְּכָל רֶגַע וָרֶגַע נַעֲשֶֹה אִישׁ אַחֵר. וְנָתַן טַעַם לָזֶה שֶׁחוֹלְקִין עָלָיו, כִּי הַצַּדִּיק נִקְרָא אִילָן, וְיֵשׁ לוֹ שָׁרָשִׁים וַעֲנָפִים וְכוּ’, וְכָל צַדִּיק קֹדֶם שֶׁמַּגִּיעַ לְמַדְרֵגָתוֹ יֵשׁ עָלָיו מַחֲלֹקֶת. כִּי אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סַנְהֶדְּרִין ז.) הַאי תִּגְרָא דַּמְיָא לְבִדְקָא דְמַיָּא, נִמְצָא שֶׁהַמַּחֲלֹקֶת הוּא בְּחִינַת מַיִם, וְהַמַּיִם הַיְנוּ הַמַּחֲלֹקֶת מְרִימִין אוֹתוֹ. אֲבָל אֲנִי צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה עָלַי מַחֲלֹקֶת תָּמִיד, כִּי אֲנִי הוֹלֵךְ בְּכָל פַּעַם וּבְכָל רֶגַע מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא. אִלּוּ הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַכְשָׁו כְּמוֹ בַּשָּׁעָה הַקּוֹדֶמֶת, לֹא הָיִיתִי רוֹצֶה אֶת עַצְמוֹ כְּלָל בְּזֶה הָעוֹלָם.” (חיי מוהר”ן – אות תא)[/sociallocker]

רבי נחמן מגלה את השם יתברך בכל מקום ומכין את הגאולה

ישנו כלל האומר היכן שישנה הסתרה ישנה אחיזה לכוחות הרע לפעול בעולם. במילים אחרות, איפה שאין אמונה יש אחיזה לרע, רבנו מגלה לנו את ‘האין עוד מלבדו’ ושאין מציאות לשום נברא ולשום מקום בלי השם יתברך, ואפילו במקומות הנמוכים והטמאים מאוד ואפילו בשאול תחתיות ומתחתיו נמצא השם יתברך,

אחד הדברים העיקריים אותם הנחיל רבנו בתורותיו היא האמונה הקדושה בהשם יתברך בכל מקום בו האדם נמצא, רבנו מסביר ומגלה שכאשר מאמינים בבורא עולם מתוך מצבי חשכה של קושי וחוסר סדר אזי פועלים הרבה יותר מאשר אמונה מתוך מקום מסודר ומושלם, ולא זו בלבד אלא גם מעלים משם קדושה נפלאה לעולמות עליונים על ידי האמונה לבד (ובפרט מהמקומות הנמוכים מאוד).

וזו לשון הספר “משיבת נפש”: “הפליא עצה הגדיל תושייה ביותר, לחזק ולאמץ כל הנפשות החלושות והעייפות אפילו המונחות למטה בעשר כתרין דמסאבותא, שירדו בעוונותיהם עד השאול תחתיות ומתחתיו, לכולם יעורר ויקיץ ויחיה לבל יתייאשו, חס ושלום, מן הרחמים וכושל יקימון מיליו וברכים כורעות יאמץ, כי השיג גדולתו וחסדו יתברך ורחמיו המרובים עד אין חקר אפילו על הנפשות הפגומות מאד, והודיע להם הבחינה של “ואציעה שאול הינך” כמו שמובא ב”לקוטי מוהר”ן” סימן ו’ וגם הבחינה של “הקיצו ורננו שוכני עפר” והשם איתם ועימם ואצלם בכל המקומות אשר ירדו לשם וגם משם יכולים לחזור ולשוב אליו יתברך כמו שמובא ב”לקוטי מוהר”ן” חלק ב’ סימן ז’. וצעק בקולו הקדוש גיוואלד! זייט אייך ניט מייאש … (גיוואלד, אל תתייאשו) להורות ולרמז לכל אחד לדורות, שלא יתייאש בשום אופן בעולם אפילו אם יעבר עליו מה.

ורמז לנו מדבריו הקדושים אשר כל עניינו שבא לזה העולם הוא רק בשביל לתקן כל הנפשות הנפולות שהם בחינת מקומות המטונפים. ופעם אחת אמר, כמה וכו’ היו מונחים ברפש וכו’ ואני הוצאתים משם, וכן אמר עוד פעם אחת על עצמו, ואני ידיי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר וכו’. וכן כל ייסוריו שסבל בעולם הזה וגם כל התגברות ההעלמה שנעלם אורו הקדוש מהעולם, עד שיש רבים שלא זכו ליהנות מאורו הקדוש הוא רק בשביל זה. (משיבת נפש – הקדמה)

בסופו של דבר, רבנו מגלה בספריו את הימצאות השם יתברך בכל מקום שהוא ובכך גם מסלק את ההסתרה שבלב האדם וממילא שובר את אחיזת הרע הנמצאת בלב האדם ובכלל העולם וכך גם מכין הוא את הגאולה העתידה התלויה בתיקון האמונה לעם ישראל ולכלל העולם כולו.

לכן אומר הזוהר הקדוש שמשה רבנו ישוב אלינו לגאול אותנו שוב בדור האחרון והוא רבנו נחמן מברסלב. וכן המילים “נחמן בר שמחה” הן בגימטריה “משה משיח”.