קבלת התורה, מה היה לפני קבלת התורה – תנינא ע"ח

כִּי לֹא הָיָה עֲדַיִן תּוֹרָה וְשׁוּם עֲשִֹיָּה שֶׁל מִצְוָה, שֶׁעַל יָדוֹ יִתְקַיֵּם הָעוֹלָם, וְהָיָה עִקָּר קִיּוּם הָעוֹלָם עַל יְדֵי חַסְדּוֹ לְבַד...

0
344

ליקוטי מוהר"ן – מהדורא בתרא סימן ע"ח

כך כתוב בליקוטי מוהרן מה מה שהיה קודם קבלת התורה "כִּי קֹדֶם קַבָּלַת הַתּוֹרָה הָיָה הָעוֹלָם מִתְקַיֵּם רַק בְּחַסְדּוֹ, כִּי לֹא הָיָה עֲדַיִן תּוֹרָה וְשׁוּם עֲשִֹיָּה שֶׁל מִצְוָה, שֶׁעַל יָדוֹ יִתְקַיֵּם הָעוֹלָם, וְהָיָה עִקָּר קִיּוּם הָעוֹלָם עַל יְדֵי חַסְדּוֹ לְבַד… וְזֶה בְּחִינַת 'אוֹצַר מַתְּנַת חִנָּם'. כִּי יֵשׁ אוֹצָר שֶׁל מַתְּנַת חִנָּם, שֶׁמִּי שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם זְכוּת כְּלָל מְקַבֵּל מִשָּׁם…  כִּי אָז לֹא הָיָה שׁוּם תּוֹרָה, וְהָיוּ עוֹסְקִין רַק בְּיִשּׁוּב הָעוֹלָם וּבְדֶרֶךְ אֶרֶץ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בַּמִּדְרָשׁ: 'גְּדוֹלָה דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁקָּדְמָה לַתּוֹרָה עֶשְֹרִים וְשִׁשָּׁה דּוֹרוֹת', וְאָז הָיָה עִקָּר קִיּוּם הָעוֹלָם עַל יְדֵי חֶסֶד חִנָּם לְבַד…"                       

נִמְצָא שֶׁהָיְתָה כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה נֶעְלֶמֶת וְנִסְתֶּרֶת בְּתוֹךְ יִשּׁוּב הָעוֹלָם, שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָֹרָה מַאֲמָרוֹת. וּבְכָל הַדִּבּוּרִים שֶׁל הָעוֹלָם וּבְכָל הָעֻבְדּוֹת וְהָעֲשִֹיּוֹת, הֵן מִי שֶׁחוֹטֵב עֵצִים אוֹ אֵיזֶה עֻבְדָּא שֶׁיִּהְיֶה בְּכֻלָּם נֶעְלָם הַתּוֹרָה…

התורה בכלליותה מגלה את רצון ה' יתברך, ורצונו יתברך הוא קודם כל בעצם קיום העולם, כמו שמצינו בגמרא (שבת לג:), כאשר יצאו רשב"י ור' אלעזר בנו מהמערה ראו אנשים חורשים וזורעים מיד התרעמו עליהם ושאלו: "מַנִּיחִין חַיֵּי עוֹלָם וְעוֹסְקִין בְּחַיֵי שָׁעָה?! כָּל מָקוֹם שֶׁנּוֹתְנִין עֵינֵיהֶם – מִיָּד נִשְׂרָף. יָצְתָה בַת – קוֹל וְאָמְרָה לָהֶם, לְהַחְרִיב עוֹלָמִי יְצָאתֶם? חִזְרוּ לִמְעָרַתְכֶם!".

אם כן, רצונו יתברך באמת הוא בקיום העולם, שהרי הקב"ה ברא את העולם על מנת שדרכו תתגלה מידת רחמנותו האינסופית. וממילא העוסק בקיום העולם, בחרישה, זריעה ושאר מלאכות, מקיים את רצונו יתברך, שהיא התורה הנעלמת בתוך ענייני הדרך ארץ.

קודם הבריאה היתה התורה כתובה, אש שחורה על גבי אש לבנה.  האש השחורה שבתורה הן המילים והמצוות הקושרות אותנו לקב"ה בצוותא חדא, והאש הלבנה שבתורה הוא הקלף הלבן שעליו נכתבת התורה, שהוא עצם הקשר העליון בינינו ובין הקב"ה, שאת אותו קשר לא ניתן להגדיר כלל במילים, משום שהמילים לא יכולות להכיל ולתאר אותו, ולכן אות בספר התורה שאינה מוקפת גוויל פסולה, משום שחסר בה את חלק 'הלבן' שבתורה.

כך עשרים וששה דורות לפני מתן תורה התקיים העולם בחסד חינם, שהוא רצונו הפשוט יתברך להיטיב לנבראים, והוא החלק הלבן שבתורה, (וכידוע הצבע הלבן מורה על מידת החסד), ורק לאחר מכן קבלנו את התורה והמצוות, שהן החלק השחור שבתורה.

ומובן גם הקשר בין הדברים הנאמרים בהמשך המאמר: כִּי עִקָּר כֹּחַ קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְֹרָאֵל הוּא עַל יְדֵי בְּחִינַת: "כֹּחַ מַעֲשָֹיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גוֹיִם". כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י … שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה פָּתַח בִּ"בְּרֵאשִׁית", שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ גַּזְלָנִים אַתֶּם וְכוּ', עַל כֵּן פָּתַח בְּבְּרֵאשִׁית, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ בָּרָא הַכֹּל, וּבִרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם וּבִרְצוֹנוֹ וְכוּ'. נִמְצָא שֶׁעִקָּר כֹּחַ אֶרֶץ יִשְֹרָאֵל הוּא מִבְּחִינַת עֲשָֹרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם, שֶׁהֵם בְּחִינַת 'כֹּחַ מַעֲשָֹיו', שֶׁעַל יְדֵי זֶה הָיוּ יִשְֹרָאֵל יְכוֹלִים לֵילֵךְ וְלִכְבּשׁ אֶרֶץ יִשְֹרָאֵל.

וזו לשונו של רש"י: שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

וכתב המלבי"ם בפרושו על הפסוק: (תהילים פרק מ"ד, ד') "כִּי לֹא בְחַרְבָּם יָרְשׁוּ אָרֶץ וּזְרוֹעָם לֹא הוֹשִׁיעָה לָּמוֹ כִּי יְמִינְךָ וּזְרוֹעֲךָ וְאוֹר פָּנֶיךָ כִּי רְצִיתָם". וזו לשונו: כִּי לֹא בְחַרְבָּם יָרְשׁוּ אָרֶץ – שלא כבשו ע"י חרבם וגבורתם, וגם זְרוֹעָם לֹא הוֹשִׁיעָה לָּמוֹ – … ואמר פה שלא לבד שלא בחרבם ירשו ארץ, כי גם לא היו אז ראויים לזה על פי מעשיהם… רק יְמִינְךָ וּזְרוֹעֲךָ – שהיה ע"י ימין ה' העושה נפלאות, וע"י זרועו שהוא החסד העליון הבלתי מביט על זכות כלל שלא היה בזכות הדור, ולא היו נסים נסתרים רק שהיה אוֹר פָּנֶיךָ – שנתגלה אורך אז בגלוי בנסים גלויים, כִּי רְצִיתָם- ע"י הרצון העליון שאין טעם לרצון.

אם כן, התשובה לטענת אומות העולם הטוענים שלא מגיע לנו לרשת את ארץ ישראל היא, שהקב"ה נתן לנו אותה ברצונו, ולרצון אין טעם והסבר כשם שאי אפשר להסביר למה 'בא לי' או למה לא 'בא לי'. כמו כן, לקשר העליון בינינו לבין הקב"ה אין הסבר וסיבה, שהוא ה"אוצר מתנת חינם" החלק ה"לבן" של התורה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here

*