מאבידת בת מלך – חלק 2

0
448

מעשה א’ – מאבידת בת מלך

פעם אחת היה מתוועד עימה ביחד באיזה יום ונעשה ברוגז עליה, ונזרקה מפיו דיבור: שהלא טוב ייקח אותך  (דער ניט גוטער זאל דיך נעמען).

שהלא טוב ייקח אותך – הבת מלך הנלקחת ‘ללא טוב’, מסמלת את גלות השכינה, שהן כלליות נשמות ישראל הנמצאות ‘בגלות הדעת’ שהיא העצבות והמרה שחורה.

וכן כתב רבנו:”וְגָלוּת הַשְּׁכִינָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת לֵב שֶׁהוּא שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, עִיקַּר גָּלוּתָהּ כְּשֶׁעַצְבוּת שֶׁהֵם הַקְּלִפּוֹת גּוֹבְרִים עָלֶיהָ, בִּבְחִינַת: “וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ”. (ליקוטי מוהר”ן כ”ד)

‘הלא טוב’ הוא בעצם, צורת הסתכלות על כל מקרי ועניני האדם והעולם וכיצד מתפרשים הם אצלנו.

והכל תלוי כמובן בעיני המתבונן, יש מי שרואה את הטוב שבכל דבר והוא מלא שמחה וחדווה תמיד.

 ויש מי שרואה תמיד את ‘הלא טוב’ הנמצא כביכול בהנהגת הבריאה, ומשוכנע שזהו המצב האמתי, ולא יכול להיות שהמציאות מתפרשת אחרת.

וגם אם יבוא מישהו ויפרש לו את המציאות לטובה לא יאמין לדבריו, וייראה אותו אדם בעיניו כהזוי ‘שלא חי את המציאות’, או כאדם תמים ונאיבי, שלא מבין את מציאות העולם נכון.

ולכן נאמר:”וַיַּרְא ה’ כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם” (בראשית ו’,ה’)

העיתונים וכל כלי התקשורת, מלאים מבשורות רעות אסונות ושחיתויות, ומראים כאילו זו המציאות בעולם, ואת הבשורות טובות והישועות הנעשים עימנו בכל יום ויום אפילו לא טורחים להזכיר וגם לא באותיות מיקרוסקופיות.

ואפילו לומדי התורה והמוכיחים, טורחים לדבר ולהזכיר דווקא את החסרונות והצד השלילי ומציירים את הקב”ה והנהגתו מלאה דינים קשים ואיומים.

וזהו אם כן, עיקר גלות השכינה שהן כלליות נשמות ישראל, כאשר הדעת שלהם נמצאת בגלות והם בעצבות .

ולעומת זאת עיקר הגאולה היא שמחה כמו שנאמר:”אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִינָּה” (תהילים, קכ”ו).

וזהו עיקר גלות השכינה שהן כלליות נשמות ישראל,  שנלקחים הם לאשליית ‘הלא טוב’.

אחר כך ראה מבצר (שקורין שלאס), וכמה חיילות היו עומדים שם סביבו. והמבצר היה נאה ומתוקן ומסודר מאוד עם החיילות, והיה מתיירא מפני החיילות, פן לא יניחוהו לכנוס.

…והיו מניחים אותו, ולא עכבוהו כלל. והיה הולך מחדר לחדר בלי עיכוב, ובא לפלטין אחד וראה, שישב שם המלך בעטרה, וכמה חיילות שם וכמה משוררים בכלים לפניו, והיה שם נאה ויפה מאוד, והמלך ושום אחד מהם לא שאלוהו כלל…

(ושאל השני למלכות את הבת מלך)…את היא הבת מלך שנאבדה… האיך באת לכאן?  והשיבה: באשר שאבי המלך נזרק מפיו דיבור הנ”ל, וכאן, המקום הזה, הוא לא טוב:

כאשר נתבונן בדברים המאפיינים את המבצר, נראה שהמבצר היה ‘נאה ומתוקן ומסודר מאוד’, וכן לא היו לו שם עיכובים כלל וכלל –‘ והיו מניחים אותו, ולא עכבוהו כלל. והיה הולך מחדר לחדר בלי עיכוב’ … ‘והיה שם נאה ויפה מאוד, והמלך ושום אחד מהם לא שאלוהו כלל‘.

ולכאורה נראה המבצר הזה המקום האופטימאלי ביותר, שאליו אנו ורוב בני העולם היינו שואפים להגיע, לאותה שלווה ומנוחה, ללא דאגות, יגיעות ועיכובים, ושהכול ‘יזרום’ לנו בקלי קלות, והיינו מדרגים את המבצר הזה כ’מלון חמשה כוכבים’.

ואז נגשה הבת מלך לשני למלכות וגילתה לו, ‘כאן, המקום הזה, הוא לא טוב’.

‘מבצר הלא טוב’ הוא אשליית הביטחון שמעניק העולם המערבי , כסף, בנקים, חברות ביטוח, ביטחון, חינוך, כלכלה, מכוניות, חנויות, קופות חולים, בתי חולים וכו’.

ומה באמת עומד מאחרי כל זה?

התשובה לכך היא – ה-ת-נ-ת-ק-ו-ת מבורא עולם ויצירת אלטרנטיבה שלא תצריך אותנו להתפלל אליו בכל פעם ולבקש עזרתו, ולכן יוצרים אנו מבצר דמיוני של כסף, חברות ביטוח, קופות חולים וכו’.

ולכן אמרו חז”ל:”וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם, אמר רב ברדלא בר טביומי אמר רב כל שאינו בהסתר פנים אינו מהם, כל שאינו בוהיה לאכול אינו מהם.” (חגיגה ה. )

ופירש רש”י:אינו מהן – מזרע ישראל, דכתיב והסתרתי פני מהם  שצועק מצרות הבאות עליו, ואינו נענה שלא יבואו:    כלומר, אותו אחד שאין לו צרות וקשיים אינו מזרע ישראל ומנותק הוא מהקב”ה והתלות בו.

השאירו תגובה

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here

*