האם הצדיק יכול להעיד על עצמו?

0
313

את שאלותיך פתחת בשאלה, למה בגלל שמישהו כתב שהוא צדיק האמת וכו’, לכן פתחו חסידי ברסלב “זרם חדש” ביהדות, העובדים את ה’ דרך צדיק האמת?

על ענין צדיק האמת ועבודת ה’ דרכו, כבר התחלתי לענות לך (ואמנם עדיין לא סיימתי), אך השאלה המציקה לך היא, איך יתכן שיעיד הצדיק על עצמו שהוא “צדיק האמת”, והיתכן שיעיד אדם על עצמו שהוא “צדיק האמת”?

ראשית ההנחה  שאין אדם יכול להעיד על עצמו, אינה נכונה!

שהרי אמרו חז”ל: “אמר רבא שרי לצורבא מרבנן למימר – “צורבא מרבנן אנא” – מותר לתלמיד חכם לומר תלמיד חכם אני! (נדרים ס”ב ע”א).

ושאלה הגמרא שם, והרי נאמר: “יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא פִיךָ”?!
ותרצה הגמרא, שבמקום שמכירים אותו אסור לתלמיד חכם לפרסם את עצמו, אך במקום שלא מכירים אותו, מותר לו לפרסם את עצמו, שהרי אם הוא לא יעשה זאת, מי אם כן ידע לכבדו ולכבד את תורתו?!

וענין זה, גם נפסק להלכה בשו”ע יו”ד הלכות תלמוד תורה סימן רמ”ו סעיף כ”א בהג”ה.

ובפרט צדיק האמת, שכל מטרת ירידתו לעולם היתה בשביל לתקן את עם ישראל ולקרבם לאביהם שבשמים, ובודאי שמותר לו לפרסם את עצמו, ואף מחויב הוא בכך.

שאלמלא הוא יודיענו – “אני הוא רופא הנפשות”, מנין נדע שצריכים אנו להתקרב אליו ולקבל “תרופותיו” ועצותיו?!
ומה אם כן תהיה התביעה עלינו באם לא נתקרב אליו, שהרי מנין לנו לדעת שזה הוא הצדיק שאותו אנו צריכים?!

וכי יעלה על הדעת, שהקב”ה ישלח לנו צדיק שיתקננו וירפאנו מתחלואי נפשנו, וגם יעלים אותו מאיתנו, באופן שלא ישאיר לנו אף “קצה חוט”??!!

ולכן, לא רק שמותר לצדיק האמת להודיע זאת, אלא אף מחויב הוא בכך, שהרי אם לא יודיענו זאת, תהיה זו מעילה בשליחות שלמענה נשלח לדורנו כאמור.

ובאמת, לדעת מגדולת הצדיק באמת לא יודע שום נברא, ואפילו הגדולים במעלה מאוד לא יודעים ממנו, ולדבר זה נמצא כבר תקדים בתורתנו הקדושה במעשה מרים, שהוא גם אחד מהזכירות שאנו מצווים לזכור בכל יום – מעשה מרים הנביאה.

ובפרט, מרים הנביאה היא זו שהתנבאה שעתידה אמה להוליד בן שיושיע את ישראל, כמובא בדברי חז”ל, ואף היא לא הבינה את גדולתו של משה רבנו באמת, והעזה להשוותו לשאר הנביאים. כמו שנאמר: “וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמשֶׁה דִּבֶּר ה’ הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר”?!

וה’ יתברך, שמע זאת והקפיד כל כך על מרים הנביאה ונענשה בצרעת, וממנה למדים אנו פרשת הלשון הרע, והראה הקב”ה להם, את ההבדל הגדול בין משה רבנו לשאר הנביאים, ואמר להם, “וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה’ בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ: לֹא כֵן עַבְדִּי משֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָןהוּא:פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה’ יַבִּיט וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמשֶׁה“. (במדבר י”ב, א’ ח’)

אם כן, בוודאי שגם גדולים ביותר, כגון מרים הנביאה ואהרן, גם הם לא זכו להבין באמת את גדולתו של משה רבנו על פני שאר הנביאים. וסיפרה לנו זאת התורה, לא רק על מנת שנדע סיפור היסטורי, אלא שנלמד מסיפור זה לעצמנו, ונלמד קל וחומר שאם גדולים כאלו טעו, בוודאי ש”אזובי הקיר” שכמונו יכולים לטעות.

ואף ישנם בדורנו, גדולים במעלה מאוד, שלא זכו להבין באמת את גדולת צדיק האמת, משום שהרי הכלל הוא, ש”מה שהיה הוא שיהיה”.

ומן הראוי הוא שנלמד לקח ונזהר שוב מאותה טעות.

האם יוסף הצדיק האומר לאחיו: “הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי”

” תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי”… האם לא הוא בעצמו העיד על עצמו, שהוא הצדיק שאותו אתם כולכם צריכים?!

והאם אחיו האמינו לו?!

האם משה רבנו, כאשר בא לגאול את עם ישראל ממצרים והודיע להם שהוא הצדיק, והוא יוציאם ממצרים, האם לא הוא בעצמו העיד על עצמו?!

והאם האמינו לו, או שכתוב:”וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל משֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה”?!

ובסופו של דבר, רק עשרים אחוז מקסימום, יצאו ממצרים (אלו שהאמינו כמובן למשה), והיתר מתו במכת חושך?!

האם היה מישהו, שידע והכיר את גדולתו של דוד המלך, חוץ מהקב”ה בעצמו, וכאשר הלך שמואל הנביא למשוח את אחד מבניו של ישי, הביאו את שבעת בניו חוץ מדוד (כמובן), ואלמלא והקב”ה התערב בבחירתו של שמואל הנביא, היה שמואל הנביא מושח את אליאב, כמו שנאמר: “וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה’ מְשִׁיחוֹ: וַיֹּאמֶר ה’ אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה’ יִרְאֶה לַלֵּבָב”.
(שמואל א ט”ז: ו’ ז’)

ומי אם כן הכיר בגדולתו של דוד, אם לא הוא בעצמו והקב”ה כמובן?!

ומי אם כן יכול לדעת ולהכיר בגדולת צדיק האמת מובחר הצדיקים, שהרי אף אחד לא הגיע עדיין למדרגתו, ומניין ידע מדרגתו?

ומי שיודע מגדולתו זה הוא בעצמו!

והאם על משיח בעצמו שהוא גדול יותר מהאבות ואפילו ממשה, כמאמר המדרש: “זה משיח בן דוד …שהוא גדול מן האבות… ירום מאברהם ונישא מיצחק וגבה מיעקב… ונישא ממשה”.

(תנחומא תולדות פרק י”ד)

האם כאשר יבוא משיח נכיר בגדולתו, או שמה נחלוק עליו?!

האם לא נאמר בישעיהו כשהתנבא על משיח צדקנו “מִי הֶאֱמִין לִשְׁמֻעָתֵנוּ וּזְרוֹעַ ה’ עַל מִי נִגְלָתָה… לֹא תֹאַר לוֹ וְלֹא הָדָר וְנִרְאֵהוּ וְלֹא מַרְאֶה וְנֶחְמְדֵהוּ נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ“.

ואחרי “שיפול לנו האסימון” נאמר, “כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ”.(ישעיה נ”ג)

ובכן, את מי רצית שיבוא ויעיד על צדיק האמת שזה הוא, אם לא את הצדיק בעצמו?!
ובאם יבוא השואל וישאל, היכן מצאנו שהעידו הצדיקים על גדולתם?!
ונביא כאן כמה וכמה ציטוטים:

“אמר רבי שמעון בן יוחאי יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה”….
(סוכה מ”ה ע”ב)

אמר רבי שמעון בן יוחאי ראיתי בני עליה והם מועטין… אם שנים הם אני ובני הן”.
(סוכה מ”ה ע”ב)

ובסוף מסכת סוטה: “משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא. אמר ליה רב יוסף לתנא, לא תיתני ענוה דאיכא אנא (אל תשני ענוה שבטלה שהרי אני קיים ואני עניו) אמר ליה רב נחמן לתנא לא תיתני יראת חטא, דאיכא אנא”. (אל תשני שבטלה יראת חטא היות ואני קיים, ואני ירא חטא).
(סוטה מ”ט ע”ב)

בן עזאי אומר, “כל חכמי ישראל דומין עלי כקליפת השום, חוץ מן הקרח הזה”.
(בכורות נ”ח ע”א)

ובשעת שמחת בית השואבה היה הלל הזקן אומר, “אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן”.
(סוכה נ”ג ע”א)

ובכן, האם לא אותם צדיקים התפארו וגילו בעצמם את גדולתם, אך משום מה, זה לא מפריע לנו, אבל אם מדובר ברבי נחמן זה גורם לנו אי נוחות, וכולם קופצים וצועקים??!!

(מתוך הספר “איש פלא” מאת הרב אהרן ישכיל)

 

 

השאירו תגובה

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here

*